KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE
16 godz.
Tematyka:
1. Siedem reguł komunikowania interpersonalnego
2. Dialog kontrolowany
a) aktywne słuchanie
b) słuchanie asocjatywne
4. Struktura wypowiedzi
– zachowanie zewnętrzne
– postawa i wewnętrzne wartości
– sposoby odczytywania
– pętla komunikacyjna
5. Struktura wypowiedzi ustnych.
– elementy ułatwiające rozumienie
– techniki wypowiedzi
– kwadrat wartości i rozwoju
- 4 języki
– język rzeczowy
– język apelu
– język relacji
– język samoprezentacji
- 4 sposoby słuchania
– ucho rzeczowe
– ucho apelu
– ucho relacji
– ucho samoprezentacji
- Feedbeck
a) teoria
b) praktyka
c) zasady stosowania feedbacku jako narzędzie zarządzania i kierowania
Problem:
Komunikowanie interpersonalne jest integralną częścią życia każdego z nas. Niestety żadna instytucja w procesie edukacji nie uczy jak efektywnie ze sobą rozmawiać.
Statystyki pokazują jak wiele poważnych problemów zarówno biznesowych, negocjacyjnych jak i prywatnych rodzi się z braku porozumienia.
Współczesna kariera zawodowa oraz życie rodzinne wymaga nie tylko umiejętności negocjacyjnych służących zdobywaniu tego, czego się chce. Wymaga również umiejętności zrozumienia drugiego człowieka. Usłyszenia i zrozumienia jego kanału przekazu. Dopiero to ułatwia zrozumienie.
Bez odpowiedniego treningu – nie umie tego nikt.
Uczestnicy:
- grupa menadżerów
- pracownicy z dużą ilością kontaktów personalnych
- każdy, kto chce być skuteczny w swoim komunikowaniu
Cele:
- zdefiniowanie zagadnień komunikowania interpersonalnego wpływających na skuteczne porozumiewanie się
- wyjaśnienie niezależnych praw rządzących komunikowaniem, którym podlegamy w procesie porozumiewania się
- wyjaśnienie procesu komunikowania oraz źródeł potencjalnych problemów
- wytłumaczenie 4 płaszczyzn komunikowania i ich wpływu na szybkie i skuteczne porozumienie
- zdefiniowanie najczęstszej płaszczyzny mówienia uczestników i jej wpływu na porozumienie
- zdefiniowanie sposobu słuchania uczestników kursu i jego konsekwencji w porozumieniu
- nauka aktywnego słuchania rozmówcy
- nauka „strukturyzowania” wypowiedzi
- kształcenie umiejętności dawania „feedbacku”
Efekt :
Uczestnicy szkolenia zdobędą podstawową wiedzę o zagadnieniach komunikowania interpersonalnego. Dostaną wskazówki do dalszej samodzielnej nauki podnoszącej efektywność ich komunikowania. Otrzymają jeden z podstawowych elementów treningu interpersonalnego do dalszej pracy na sobą.
W praktyce bardzo często osoby, które ukończyły trening przeżywają stan oświecenia wpływający na dalsze ich życie. Potrafią być bardziej komunikatywne. Radzą sobie o wiele lepiej w sytuacjach konfliktowych. Potrafią zażegnać konflikt poprzez szybkie rozpoznanie potrzeb drugiej osoby.
Efekt porozumienia powiększa się dzięki mówieniu „językiem drugiej osoby”. Jest to efekt jaki daje pozostanie na właściwej płaszczyźnie komunikowania.