Siegfried Fatzi, założyciel grupy Novis Poisťovňa, opowiada o innowacyjnym podejściu do produktów ubezpieczeniowych.
Wyjaśnia podstawy filozofii Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Novis Polska.
Ubezpieczenie to stary biznes, i trudny biznes, dlaczego nowa wizja, dlaczego Novis?
Dziękuję za to pytanie. To najbardziej istotna kwestia. Oczywiście odpowiedź jest bardzo prosta. Tylko z nowym towarzystwem ubezpieczeniowym można wprowadzić na rynek nowe produkty.
Co jest nowego w tym starym przecież produkcie ubezpieczeniowym? Jaka jest różnica pomiędzy normalnym produktem ubezpieczeniowym, powiedzmy między produktem typu endowment (życie i dożycie) lub unit link (z funduszami) a produktem Novis?
Przede wszystkim nasz produkt jest produktem hybrydowym. Wymyka się prostym opisom w pozytywnym sensie. Jest w nim możliwość długoterminowego oszczędzania. A z drugiej strony jest tu ubezpieczeniowe pokrycie wszystkich medycznych ryzyk. Mamy także możliwość ubezpieczania jedną polisą wszystkich członków rodziny. Poza tym jest to kontrakt na całe życie.
Rozumiem, że opiera się na konstrukcji ubezpieczeniowej whole life?
Tak, bazuje na whole life i jest powiązany z takim stopniem elastyczności, jakiego nie można znaleźć na rynku.
Jeżeli mówimy o 25 wariantach może nawet 30 w jednym produkcje to pytanie brzmi jaki był powód stworzenia czegoś tak niezwykłego?
To nie są warianty, to są innowacje. Opisujemy nasze innowacje w następujący sposób: nasz produkt ma 25 unikalnych cech odróżniających go od współcześnie istniejących produktów na rynku. Każda cecha charakteryzowany jest 3 kryteriami:
Po pierwsze ma sens. Ma to znaczenie dla szeroko pojętej populacji, to nie jest tylko marketing, to ma zawsze głębszą podstawę/
Po drugie innowacja jest zawsze łatwa do opisania przy pomocy kilku zdań.
No i wreszcie każde z tych trzech kryteriów agent lub doradca może traktować jako temat do rozmowy ze swoim potencjalnym klientem. Właśnie dlatego, że każda z tych cech jest racjonalnym argumentem.
Istnieje możliwość inwestowania pieniędzy w fundusz inwestycyjny. Tych funduszy jest kilka, jakie były powodu wyboru właśnie takich funduszy?
Mamy wewnętrzne fundusze towarzystwa ubezpieczeniowego. Nazywam je funduszami ubezpieczeniowymi. Różnica w stosunku do funduszy inwestycyjnych używanych przez inne towarzystwa jest taka, że w przypadku naszych funduszy możemy używać szerokiej palety inwestycyjnej. Duża gama różnych produktów inwestycyjnych przynosi lepszą dywersyfikację dla naszych klientów.
Od samego początku naszym celem było wprowadzenie takich produktów na rynek, żeby nasi klienci mogli spokojnie spać, nawet podczas następnego kryzysu finansowego.
Czytałem w prospekcie o kosztach. Istnieje duża różnica pomiędzy tym produktem i normalnymi funduszami, ponieważ pobieracie opłaty po zakończonym miesiącu a nie na początku miesiąca. To dość niezwykłe rozwiązanie.
Tak, to prawda, mamy fundusze ubezpieczeniowe, ale mamy też jeden fundusz, który używamy jako kapitałowy i inwestycyjny.
Czyli najpierw zarabiacie a potem pobieracie opłaty?
Tak, ale chciałbym wrócić jeszcze do kapitału, który używamy w funduszach ubezpieczeniowych. Kiedy fundusz ubezpieczeniowy jest „normalny” – jak w innych towarzystwach ubezpieczeniowych? Kiedy fundusz ubezpieczeniowy używa funduszu inwestycyjnego?
Przypominam, że w 6 innych funduszach ubezpieczeniowych mamy inny kapitał, inne wartości.
Fundusz kapitałowy ma zawsze koszty wewnętrzne, ale my nie wkładamy tych kosztów do kalkulacji funkcjonowania funduszy ubezpieczeniowych. I dlatego polityka „bez kosztów dla Towarzystwa” redukuje koszty funkcjonowania funduszy.
Mamy tylko określone opłaty związane z kontraktem ubezpieczeniowym. Kontrakt ubezpieczeniowy jako taki zawsze generuje jakieś koszty i to jest wszytko. Innymi słowy, w funduszach ubezpieczeniowych nie ma żadnych kosztów Towarzystwa Novis.